BestRecord.pl

Jak zrzec się niechcianych linków krok po kroku

Blog - Jak zrzec się niechcianych linków w Google Webmasters

Blog - Jak zrzec się niechcianych linków w Google Webmasters

W jaki sposób zrzec się niechcianych linków w Google Webmasters?

W tym artykule przedstawiamy prosty sposób na to jak zrzec się niechcianych linków odnoszących się do naszej witryny. Na samym początku potrzebne jest rozpoznanie. Nie ma lepszego wyznacznika niż spadek pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Możemy to zaobserwować w serwisie Google dla Webmasterów: Google Webmasters.  Możemy także zaobserwować spadki w Google Analytics, jeśli jest on połączony z serwisem Webmasters. Poniżej dobry przykład witryny na której liczba wyszukań w Google zaczyna spadać.

Blog – Jak zrzec się niechcianych linków krok po kroku

Przedstawiony przykład jest specyficzny, gdyż zbiega się okresem Świąt Wielkanocnych. Moglibyśmy więc sądzić, że zmniejszony ruch jest spowodowany właśnie okresem świątecznym. Dlaczego w takim razie sądzimy, że powodem spadku witryny w wynikach wyszukiwania jest wzrost liczby linków niskiej jakości? Jednocześnie w ostatnim czasie możemy zaobserwować wzrost linków prowadzących do witryny z podejrzanych domen. Są to domeny prowadzące np do stron o tematyce dla dorosłych. Dodatkowo po okresie świątecznym spadek wciąż się utrzymuje. Obserwuje się także brak wzrostów wyświetleń w wynikach wyszukiwania pomimo przyrastania treści witryny oraz polepszania jej jakości poprzez działania SEO.

Blog – Zrzeczenie się linków w Google disavow file

Zdarza się także, że nieudane działania pozycjonujące mogą powodować spadek pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Może być to spowodowane celowym linkowaniem, które odbywa się przy użyciu witryn niskiej jakości. W większości w przedstawionym przypadku takich linkowań nie było, a sam link można traktować jako SPAM. SPAM publikowany w celu, by np webmaster witryny wszedł na taką stronę i sprawdził, jakie treści są na niej prezentowane. Zdarzają się także przypadki, gdy konkurencyjne witryny podejmują działania skutkujące spadkiem innej witryny, by np szybciej zyskać dobrą pozycję w Google.

 

Jak zrzec się niechcianych linków krok po kroku?

Poniżej krótka instrukcja, w jaki sposób możemy pozbyć się niechcianych linków prowadzących do naszej witryny krok po kroku. Najważniejszymi sprawami, które powinniśmy zrobić jest rozpoznanie niechcianych linków, następnie utworzenie pliku z takimi linkami (tzw. disavow file) i przesłanie go do Google.

Krok 1: Rozpoznanie złego linkowania

Rozpoznanie szkodliwego linkowania jest najtrudniejszą rzeczą w całym procesie. Przede wszystkim powinniśmy zderzyć ze sobą dane z serwisu Webmasters dotyczące analityki wyszukiwania oraz dane dotyczące linków. To, jakie witryny linkują do naszej możemy sprawdzić precyzyjnie w serwisie Google Webmasters wybierając w menu Analityka wyszukiwania, następnie linki do Twojej witryny. Pod domenami, które się wyświetlą wybieramy opcję Więcej. Na tej podstronie możemy już pobrać plik csv, w którym będą zawarte precyzyjne adresy URL do naszej witryny wraz z datą wykrycia ich przez Google. Linki powinniśmy przeanalizować. Najprostszą rzeczą, którą możemy zrobić jest wejście na stronę www, która linkuje do nas i ocena tej strony. Jeśli działamy w pełni profesjonalnie, a linków jest zbyt wiele, by analizować je ręcznie powinniśmy sprawdzić linki hurtowo najlepiej za pomocą komercyjnych narzędzi.

Blog – szkodliwe linki. Jak zrzec się linków niskiej jakości

Krok 2: Jak wypełnić plik z linkami, których chcemy się zrzec?

Jeśli wiemy już, których linków chcemy się pozbyć, kolejnym krokiem jest wypełnienie pliku tekstowego z linkami i/lub domenami i przesłanie go do Google. Plik z linkami tzw. disavow file powinien być przygotowany w formacie UTF-8 lub ASCII 7-bit. Plik może zawierać nasze komentarze poprzedzone znakiem hash #.  Jeśli chcemy zrzec się linków ze stron niskiej jakości, wystarczy wypisać je w pliku w osobnych wierszach. Jeśli chcemy zrzec się wszystkich linków z danej domeny, powinniśmy poprzedzić nazwę domeny frazą  domain. Ważne jest także to, czy link zawiera frazy http, czy https. Link z prefiksem www i bez niego jest widziany przez wyszukiwarkę Google inaczej, stąd należy go precyzyjnie zapisać. Najlepszym jednak sposobem jest wykluczenie wszystkich linków z danej domeny. Poniżej przykład treści pliku z niechcianymi linkami:

# Linki do wykluczenia
https://przykladowastrona/przykladowa_podstrona.html
https://www.przykladowastrona/przykladowa_podstrona/
#Domeny do wykluczenia
domain:domena.com

Utworzony plik tekstowy zapisujemy w formacie UTF-8, jak na zamieszczonym poniżej screenie. Jeśli posiadamy wiele witryn internetowych, możemy stworzyć plik z zbiorczy z domenami, z których chcemy pozbyć się linkowania. Następnie możemy zastosować ten plik do wszystkich witryn.

Blog – szkodliwe linki. Plik disavow file

Krok 3: Przesłanie pliku disavow file do Google

Plik ze szkodliwym linkowaniem został już utworzony. Kolejnym działaniem, które powinniśmy podjąć jest przesłanie tego pliku do Google. Jak to zrobić? Powinniśmy przejść do narzędzia disavow tool udostępnianego w Google Webmasters pod tym adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main.

Blog – ignorowanie linków

Wybieramy witrynę co do której chcemy podjąć działania mające na celu ignorowanie niechcianego linkowania i wybieramy opcję Ignoruj linki. Otrzymamy także informację od Google o treści zamieszczonej poniżej:

„To jest zaawansowana funkcja, która wymaga szczególnej ostrożności. Jeśli zostanie użyta nieprawidłowo, może niekorzystnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Zalecamy zrzekanie się linków przychodzących tylko wtedy, gdy uważasz, że do Twojej strony prowadzi znaczna liczba linków spamerskich, sztucznych lub niskiej jakości, i masz pewność, że te linki powodują problemy.”

Blog – kasowanie szkodliwych linków. Disavow tool

Po przesłaniu pliku z linkami otrzymamy komunikat o powodzeniu przesłania listy. Teraz musimy tylko poczekać, aż Google właściwie zaindeksuje plik i uwzględni je w swoich indeksach.  Jeśli będziemy przesyłać takie pliki częściej pamiętajmy, że przesłanie nowego pliku spowoduje zastąpienie wcześniej przesłanych plików. Powinniśmy więc tworzyć i zbierać pliki disavow file narastająco, by zawierały wcześniej odrzucone przez nas linki i domeny.

Jak szybko Google indeksuje plik i  usuwa niechciane linki? Zgodnie z informacjami w Google Webmaster może to potrwać nawet kilka tygodni, jednak z uwagi na dbałość o jakość naszej witryny powinniśmy to zrobić jak najszybciej.

Ten i podobne artykuły znajdziesz na naszym blogu: Blog BestRecord.pl

Exit mobile version