Problem polskich znaków w analityce wyszukiwania
Jeśli ściągamy dane z serwisu Google Webmasters i otwieramy je w Excelu, z pewnością zetkniemy się problemem dotyczącym wyświetlania w Excel polskich znaków. Przyczyną jest tutaj niewłaściwe kodowanie znaków. Litery widoczne są jako tzw. krzaki, co możemy zobaczyć m.in na poniżej zamieszczonym screenie.
Sposoby, by polskie znaki były prawidłowo wyświetlane
W jaki sposób naprawić widoczność polskich znaków w danych ściągniętych w analityce wyszukiwania? Jest na to kilka prostych sposobów. Pierwszym i najprostszym, który możesz zrobić ręcznie, jest pobranie wyników wyszukań fraz kluczowych do dokumentów Google. Z dokumentów Google bez problemu możemy skopiować dane do np Excela i je przeglądać.
Drugim sposobem, jeśli chcemy korzystać z Excela jest zaimportowanie danych do Excel z właściwym kodowaniem, a więc UTF-8 Unicode. Jak to zrobić? Otwórzmy pustego Excela. Następnie przechodzimy do zakładki Dane > Pobieranie danych zewnętrznych > Z tekstu. Powinno wyświetlić się odpowiednie okno importu danych, jak w screenie załączonym poniżej. W polu o nazwie Pochodzenie pliku zaznaczamy 65001: Unicode (UTF-8).
W kroku drugim importu zaznaczamy tylko przecinek jako ogranicznik tekstu.
W kroku trzecim wybieramy format ogólny spośród dostępnych formatów.
Następnie w okienku, które się pojawi należy wybrać miejsce w postaci arkusza lub komórki Excela, w które chcemy zaimportować dane z Google Webmasters. Gotowe. W ten sposób polskie znaki w danych analitycznych Google Webmasters powinny być już prawidłowo wyświetlane w Excel. Rezultat możemy zobaczyć na screenie zamieszczonym poniżej:
Z uwagi na to, że od wielu lat zajmuję się analizą danych, mogę udzielić kliku prostych porad. Pobierając dane z analityki wyszukiwania Google pamiętajmy o takich sprawach jak:
- Zaawansowana analiza danych to nie Excel. Excel wbrew pozorom słabo nadaje się do profesjonalnej analizy danych.
- Excel może utrudnić automatyzację, bo przecież nie chcemy tego robić za każdym razem ręcznie
- Korzystajmy z zaawansowanych środowisk analitycznych. Godne polecenia jest m.in korzystanie z R Studio. Ułatwi to automatyzację i integrację m.in z danymi dotyczącymi treści witryny i jej bazą danych.
O tym w jaki sposób dodać stronę do serwisu Google webmasters pisaliśmy w tym artykule: Dodanie strony do Google Webmasters.
Jeśli temat był interesujący zachęcamy do subskrypcji oraz do przeczytania innych tematów, które zamieszczamy na blogu: Blog.BestRecord.pl