W jaki sposób sprawdzić pozycję strony w Google?
W tym artykule podpowiadamyjak sprawdzić pozycję strony oraz fraz kluczowych w Google. Z uwagi na to, że jest szereg narzędzi, za pomocą których można to sprawdzić, skupimy się na wąskim temacie pozyskiwania tych informacji z serwisu Google Webmasters.
O tym, jak dodać swoją stronę do serwisu Google Webmasters pisaliśmy w tym artykule: Jak dodać stronę do Google. Jeśli strona jest prawidłowo dodana, możemy korzystać z szeregu narzędzi dla webmasterów dostarczanych prze Google. Jednym z tych narzędzi jest właśnie analityka wyszukiwania.
Jeśli chcemy sprawdzić w Google na którym miejscu plasuje się strona, najlepszym sposobem, by to zrobić jest sprawdzenie właśnie analityki wyszukiwania. Jak wiemy, Google w swoich usługach dla webmasterów udostępnia narzędzie do sprawdzania m.in liczby wejść na stronę, fraz kluczowych, CTR strony itp. Możemy z niego skorzystać po zalogowaniu do serwisu Google Webmasters, a następnie wybierając z listy naszych stron serwis, który chcemy sprawdzić. W lewym menu serwisu wybieramy najpierw Ruch związany z wyszukiwaniem, a następnie analityka wyszukiwania.
Co możemy sprawdzić w analityce wyszukiwania?
Analityka wyszukiwania w Google pozwala nam sprawdzić wiele użytecznych rzeczy. Możemy przede wszystkim sprawdzać takie informacje jak:
- Liczbę kliknięć w linki strony w Google, a więc wejść na stronę z wyszukiwarki Google
- Liczbę wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania
- CTR, a więc udział kliknięć do wyświetleń wyników
- Średnią pozycję strony w wynikach wyszukiwania
Możemy także zastosować filtry, by ograniczyć dane do oczekiwanej przez nas grupy lub kategorii. W obecnym momencie możemy stosować następujące filtry:
- Zapytania, a więc słowa i frazy kluczowe, za pomocą których odwiedzający dostał się na naszą stronę
- Strony, a tak właściwie podstrony, na które użytkownik wchodzi bezpośrednio z wyszukiwarki
- Kraje odwiedzających stronę
- Urządzenia, a więc informacja, czy jest to komputer typu desktop, tablet, czy też smartfon
- Typ wyszukiwania, w którym możemy przefiltrować m.in, czy użytkownik strony szukał stron, obrazów itp. Nas najczęściej będą interesowały wyszukiwania treści
- Data, a tak właściwie zakres dat, które chcemy wziąć pod uwagę do analizy fraz kluczowych w Google
Wyniki te zmieniają się z dnia na dzień. Zmiany nie powinny być dynamiczne, a stabilne. Oczywiście będziemy bardzo zadowoleni z dynamicznego wzrostu, ale też bardzo niezadowoleni z dynamicznego spadku części wskaźników.
Warto też zaznaczyć, że parametr pozycja jest podawany jako średnia. Miejmy na uwadze to, że dla innych użytkowników wyniki w wyszukiwarce Google mogą być różne. Zależy to od wielu rzeczy m.in. od tego co wcześniej użytkownik wyszukiwał, jakie strony przeglądał, jakie są jego zainteresowania, wiek, płeć i wiele wiele innych parametrów.
Sprawdzanie popularności fraz kluczowych w Google Webmasters
By w Google Webmasters sprawdzić popularność słów i fraz kluczowych w analityce wyszukiwania wybieramy Zapytania. Zaznaczamy także wszystkie parametry sprawdzania, a więc kliknięcia, wyświetlenia, CTR i pozycję. Najlepiej też posortować tabelę z wynikami malejąco wg. wybranego przez nas parametru np pozycji i w drugiej kolejności wyświetleń. W ten sposób na samej górze tabeli znajdą się tylko frazy, które są popularne.
Jak widać na załączonym screenie, w kolejności malejącej pod względem liczby wyszukań wyświetlone zostały najpopularniejsze frazy kluczowe oraz ich parametry.
Pobieranie danych analityki wyszukiwania
Jak pobrać dane z analityki wyszukiwania Google np do Excela? Jeśli chcemy pobrać dane np na temat pozycji słów kluczowych na naszej stronie, możemy to zrobić także w analityce wyszukiwania klikając przycisk Pobierz w lewym dolnym rogu tabeli.
Dane możemy pobrać zarówno jako dokument Google, jak i plik tekstowy csv, który możemy przeglądać w Excelu. Jeśli chodzi o pobieranie tych danych są 2 istotne problemy:
- Pobieranie odbywa się ręcznie, co nie przystaje do dzisiejszych czasów i utrudnia automatyzację analiz danych
- Dane po otwarciu w Excelu nie zawierają prawidłowo wyświetlanych polskich znaków
Jeśli chodzi o pierwszy problem, a więc utrudnienie automatyzacji poprzez ręczne pobieranie danych z frazami kluczowymi, jest sposób by to zautomatyzować. Sposób ten opiszemy w jednym z kolejnych artykułów na temat Google Webmasters. Wymagana jest tutaj znajomość podstaw programowania. Należy także skorzystać z Google Developer Tools. Drugi problem, a więc błędne wyświetlanie się polskich znaków rozwiązane jest w tym artykule: Polskie znaki Google Webmasters.
Jeśli temat był dla Was interesujący zachęcamy do subskrypcji oraz do przeczytania innych tematów, które zamieszczamy na blogu: Blog.BestRecord.pl