SEO - zaplecze do pozycjonowania stron

Zaplecze pozycjonerskie SEO – Co to takiego?

Czym jest zaplecze SEO?

Zaplecze pozycjonerskie, a więc tzw. zaplecze SEO to nic innego jak zestaw stron i narzędzi, które służą do pozycjonowania strony docelowej. Pozycjonowanie strony internetowej to długotrwały proces. Składa się na niego szereg różnych czynności jak poprawa właściwości witryny oraz działania podejmowane poza witryną (tzw. off-site). Jednym z bardziej popularnych działań typu off-site jest pozycjonowanie strony w oparciu o tzw. zaplecze SEO. Czasy, w których można było pozycjonować strony w oparciu o słabej jakości linki już dawno się skończyły. Obecnie zaplecze służące do pozycjonowania powinno opierać się nie tylko o tzw. presell pages i katalogi stron. Zaplecze powinno składać się także ze stron wartościowych do tego stopnia, by same zarabiały na siebie i generowały ruch na stronie docelowej.  Dobre zaplecze SEO powinno jak wcześniej wspomniałem spełniać kilka podstawowych funkcji. m.in.

  • pozycjonować stronę docelową – to główny cel zaplecza
  • generować prawdziwy ruch na stronie docelowej
  • zarabiać na siebie np za pomocą reklam Google Adsense, programów partnerskich itp.

Jak widzisz, dobre zaplecze ma nie tylko sprawiać wrażenie prawdziwych stron, ale także powinno składać się właśnie z takich stron.

SEO - zaplecze do pozycjonowania stron

SEO – zaplecze do pozycjonowania stron

Jak bezpłatnie stworzyć niewielkie zaplecze pozycjonerskie SEO

Jeśli zdecydowałeś się na samodzielne pozycjonowanie swoich stron internetowych, warto byłoby stworzyć odpowiednie zaplecze pozycjonerskie. Na samym początku możesz ograniczyć się do kilku prostych i mało kosztownych działań. To, co możesz zrobić, to przede wszytkim tworzenie blogów z tzw. Presell Pages, a więc popularnych precli. Jest wiele platform, które umożliwiają prowadzenie bezpłatnych blogów i są jednocześnie dobrze pozycjonowane w wyszukiwarkach. Liderami są tutaj Blogspot.com i WordPress.com. Za ich pomocą możesz stworzyć kilka, a nawet kilkanaście gotowych blogów na których będziesz wstawiał treści linkujące do Twojej witryny. Wbrew ogólno opinii, linki z bezpłatnych blogów są wartościowe, pod warunkiem, że treści publikowane na nich są prawdziwe i wiarygodne. Jeśli użytkownik odwiedzający takiego bloga jest przekonany, że znajduje się na prawdziwej witrynie tworzonej z pasją, a nie z uwagi na pozycjonowanie, tzn. że wszystko robisz dobrze. Budowanie zaplecza w oparciu o bezpłatne blogi nadaje się oczywiście do usprawnienia pozycjonowania niewielkiego bloga. Nie powinno jednak stanowić bazy, a uzupełnienie.

Zaplecze SEO oparte o wartościowe strony

Jeśli chcesz zbudować profesjonalne zaplecze pozycjonujące strony musisz się już liczyć z wydatkami. Bazę do pozycjonowania w obecnych warunkach powinny stanowić prawdziwe i wiarygodne, działające niezależnie witryny. Wybór tutaj jest bardzo duży. Może to być forum dyskusyjne, blog, katalog, czy też strona z rankingiem. Zadbaj o to, by strony stanowiące takie zaplecze były dobrze podlinkowane, zadbane, a treści na nich wiarygodne. Nie powinno być także rzadkością, że strony, przynajmniej te działające na płatnych domenach powinny posiadać profile na Facebook, Twitter oraz Google Plus. Nie musisz być na nich bardzo aktywny. Dobrze byłoby natomiast, gdyby posty publikowane na stronie zaplecza automatycznie pojawiały się w tych portalach społecznościowych. Strony powinny posiadać także przynajmniej podstawowe pozycjonowanie, jak wpisy w katalogach, czy stronach z presell pages.

Witryny Zaplecza SEO od strony technicznej

Witryny wchodzące w skład twojego zaplecza powinny być zróżnicowane pod wieloma względami. Są to m.in. hosting, klasa IP, skrypty użyte do tworzenia witryn. Wbrew ogólnej opinii na temat wyboru hostingu, większość polskich firm hostingowych korzysta z zagranicznych serwerów. Można też stwierdzić, że bez względu na wybór różnych klas IP, hosting ten często jest ulokowany w Niemczech we Frankfurcie nad Menem. Tam też znajdują się najbliższe serwerownie Amazon AWS oraz Microsoft Azure.

Jeśli chodzi o wybór skryptów, na których działać będą witryny warto jest wyjść poza schemat WordPressa. Jeśli Twoim celem jest utworzenie dobrego zaplecza nie warto oczywiście inwestować w skrypty płatne. Warto jest natomiast pomyśleć nad zróżnicowaniem skryptów. Dla 5 witryn wchodzących w skład zaplecza, zamiast 5 WordPressów skorzystaj z różnych skryptów np WordPress, Joomla, Drupal, Forum PHP BB itp.

Od strony technicznej pamiętaj także, że certyfikat SSL jest obecnie podstawą. Warto, by strony zaplecza także taki certyfikat posiadały. Nie musisz tutaj wydawać setek złotych na płatne rozwiązania. Możesz skorzystać z bezpłatnego certyfikatu jak np Let’s Encrypt który uwiarygodni Twoje strony. Certyfikat ten jest oferowany przez wiele firm hostingowych jako dodatek do konta hostingowego. Z tego właśnie powodu warto jest o tym pomyśleć już przy wyborze dostawcy hostingu.

Zaplecze pozycjonowania - strona techniczna

Zaplecze pozycjonowania – strona techniczna

Pozycjonowanie zaplecza SEO

Jeśli zaplecze SEO ma zawierać wartościowe linki, samo powinno być także wypozycjonowane. Oczywiście nie mówimy tutaj o pełnym, profesjonalnym pozycjonowaniu każdej strony stanowiącej elementy zaplecza. Ważne jest jednak, by strony posiadały backlinki o wysokim TrustRank, pochodzące np z profili społecznościowych, for dyskusyjnych i blogów. Warto także pomyśleć o wykupieniu wpisów w dobrych polskich katalogach. Nie przesadzaj jednak z wydatkami. Pamiętaj, że zaplecze budowane jest po to, by pozycjonować Twoją stronę docelową, a nie po to, by ją zastąpić. Dobrą praktyką stosowaną na początek będzie tutaj wykupienie wpisów np w 10 dobrych katalogach. Dodatkowo, korzystając z wyżej wypisanych porad, możesz pozycjonować strony zaplecza za pomocą bezpłatnych blogów. Monitoruj na bieżąco pozycję stron zaplecza. To właśnie m.in. od tej pozycji będzie zależeć pozycja w Google Twojej strony docelowej. W rezultacie może się okazać, ze jedna z kilku stron zaplecza dobrze rokuje i możesz zacząć na niej dobrze zarabiać.

Przykład zaplecza SEO

Jak może wyglądać przykładowe zaplecze pozycjonerskie? Jeśli zakładamy, że docelowo chcemy pozycjonować jedną witrynę, która zajmuje się jedną branżą, np programowaniem, motoryzacją itp. to dla przykładu może być to:

  • 20 stron do wstawiania tzw. presell pages opartych o bezpłatne platformy blogowe jak np Blogger, WordPress, Joomla, czy Wix
  • 5 wartościowych stron, które są uzupełniane o wiarygodne i prawdziwe treści. Może być to katalog stron, strona z rankingiem, blog o tematyce
    strony docelowej np motoryzacji, agregator treści, niewielkie forum tematyczne. Poniżej opis kilku przykładów zaplecza w odniesieniu do wielkości i potencjału strony, którą chcemy wypozycjonować.

Poniżej kilka krótkich przykładów, które podaję na podstawie uzupełnienia pozycjonowania naszych klientów:

Przykład 1 – Niewielka strona np sklep internetowy z obuwiem

  1. Dwa blogi tematyczne na temat mody, a w szczególności obuwia
  2. Forum tematyczne o modzie. W szczególności aktywnym tematem na forum jest obuwie
  3. Ranking internetowych sklepów z obuwiem
  4. 3-5 blogów tematycznych opartych o darmowe platformy blogowe

Przykład 2 – średniej wielkości serwis np forum dla programistów

  1. Cztery blogi tematyczne poruszające tematy różnych języków programowania
  2. Ranking blogów programistycznych
  3. Założenie katalogu stron dla branży informatycznej
  4. Założenie konkurencyjnego forum na temat programowania
  5. 5-10 blogów tematycznych opartych o darmowe platformy blogowe polskie i zagraniczne

Przykład 3 – witryna dużej firmy turystycznej wchodzącej na polski rynek

W tym wypadku nie obejdziemy się bez udziału profesjonalnej agencji SEO. Zaplecze możemy traktować tutaj jako jeden z wielu elementów pozycjonowania witryny. Sam roczny koszt pozycjonowania strony dla firmy tej klasy to kilkadziesiąt tys. złotych. Poniższy przykład służy jedynie jako jeden z wielu elementów pozycjonowania witryny dla podobnej firmy

  1. Dwa rankingi firm turystycznych
  2. 5 katalogów stron w tematyce turystycznej
  3. 4 Blogi o tematyce związanej z podróżowaniem
  4. Założenie forum dyskusyjnego o tematyce związanej turystyką, podróżowaniem
  5. Aktywne prowadzenie grupy na Facebook związane z turystyką, last minute itp.
  6. 20 blogów tematycznych opartych o darmowe platformy blogowe polskie i zagraniczne
SEO - zaplecze pozycjonerskie przykłady

SEO – zaplecze pozycjonerskie przykłady

Zaplecza pozycjonerskie w agencjach SEO

Agencje SEO takie jak my z reguły nie ujawniają wielkości oraz struktury swojego zaplecza, chociażby z uwagi na dużą zróżnicowanie swoich usług w stosunku do konkurencji. Ważna jest tutaj natomiast duża dywersyfikacja linków, oparcie zaplecza o prawdziwe portale, blogi i fora. Istotne jest także to, że agencje pozycjonują witryny o przeróżnej tematyce. Z jednej strony może to być sklep obuwniczy, z drugiej strony witryna dużej firmy farmaceutycznej. Do każdej z tych branż warto mieć osobne zaplecze. Nie jest to oczywiście konieczne, ale znacząco zwiększa siłę pozycjonowania i pokazuje profesjonalizm w działaniu.

Ten i podobne artykuły publikujemy na naszym blogu: Blog BestRecord.pl

  1. […] W tym wypadku najlepszym sposobem będzie utworzenie stron o zbliżonej tematyce, blogów i for dyskusyjnych, serwisów polecających. Ranking firm o tematyce branżowej także dobrze się sprawdzi. Niezbędne także będzie wstępne pozycjonowanie stron zaplecza i jego regularna aktualizacja. Zaplecze pozycjonerskie w tym wypadku powinno zarabiać na siebie np poprzez reklamy Adsense, które nie są w tych branżach tanie. Pozycjonowanie zaplecza może nie być trudne z uwagi na niewielką konkurencję. W polskim internecie  Informacje o tym, jak zrobić dobre zaplecze SEO zamieszczaliśmy w tym artykule: Jak zrobić zaplecze SEO. […]

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: