Blog. Sprawdzanie słów kluczowych Google Webmasters

Jak sprawdzić pozycję fraz w Google

W jaki sposób sprawdzić pozycję strony w Google?

W tym artykule podpowiadamyjak sprawdzić pozycję strony oraz fraz kluczowych w Google. Z uwagi na to, że jest szereg narzędzi, za pomocą których można to sprawdzić, skupimy się na wąskim temacie pozyskiwania tych informacji z serwisu Google Webmasters.

O tym, jak dodać swoją stronę do serwisu Google Webmasters pisaliśmy w tym artykule: Jak dodać stronę do Google. Jeśli strona jest prawidłowo dodana, możemy korzystać z szeregu narzędzi dla webmasterów dostarczanych prze Google. Jednym z tych narzędzi jest właśnie analityka wyszukiwania.

Jeśli chcemy sprawdzić w Google na którym miejscu plasuje się strona, najlepszym sposobem, by to zrobić jest sprawdzenie właśnie analityki wyszukiwania. Jak wiemy, Google w swoich usługach dla webmasterów udostępnia narzędzie do sprawdzania m.in liczby wejść na stronę, fraz kluczowych, CTR strony itp. Możemy z niego skorzystać po zalogowaniu do serwisu Google Webmasters, a następnie wybierając z listy naszych stron serwis, który chcemy sprawdzić. W lewym menu serwisu wybieramy najpierw Ruch związany z wyszukiwaniem, a następnie analityka wyszukiwania.

Blog - Analityka wyszukiwania. Frazy kluczowe w Google Webmasters

Blog – Analityka wyszukiwania. Frazy kluczowe w Google Webmasters

Co możemy sprawdzić w analityce wyszukiwania?

Analityka wyszukiwania w Google pozwala nam sprawdzić wiele użytecznych rzeczy. Możemy przede wszystkim sprawdzać takie informacje jak:

  • Liczbę kliknięć w linki strony w Google, a więc wejść na stronę z wyszukiwarki Google
  • Liczbę wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania
  • CTR, a więc udział kliknięć do wyświetleń wyników
  • Średnią pozycję strony w wynikach wyszukiwania

Możemy także zastosować filtry, by ograniczyć dane do oczekiwanej przez nas grupy lub kategorii. W obecnym momencie możemy stosować następujące filtry:

  • Zapytania, a więc słowa i frazy kluczowe, za pomocą których odwiedzający dostał się na naszą stronę
  • Strony, a tak właściwie podstrony, na które użytkownik wchodzi bezpośrednio z wyszukiwarki
  • Kraje odwiedzających stronę
  • Urządzenia,  a więc informacja, czy jest to komputer typu desktop, tablet, czy też smartfon
  • Typ wyszukiwania, w którym możemy przefiltrować m.in, czy użytkownik strony szukał stron, obrazów itp. Nas najczęściej będą interesowały wyszukiwania treści
  • Data, a tak właściwie zakres dat, które chcemy wziąć pod uwagę do analizy fraz kluczowych w Google

Wyniki te zmieniają się z dnia na dzień. Zmiany nie powinny być dynamiczne, a stabilne. Oczywiście będziemy bardzo zadowoleni z dynamicznego wzrostu, ale też bardzo niezadowoleni z dynamicznego spadku części wskaźników.

Warto też zaznaczyć, że parametr pozycja jest podawany jako średnia. Miejmy na uwadze to, że dla innych użytkowników wyniki w wyszukiwarce Google mogą być różne. Zależy to od wielu rzeczy m.in. od tego co wcześniej użytkownik wyszukiwał, jakie strony przeglądał, jakie są jego zainteresowania, wiek, płeć i wiele wiele innych parametrów.

Sprawdzanie popularności fraz kluczowych w Google Webmasters

By w Google Webmasters sprawdzić popularność słów i fraz kluczowych w analityce wyszukiwania wybieramy Zapytania. Zaznaczamy także wszystkie parametry sprawdzania, a więc kliknięcia, wyświetlenia, CTR i pozycję. Najlepiej też posortować tabelę z wynikami malejąco wg. wybranego przez nas parametru np pozycji i w drugiej kolejności wyświetleń. W ten sposób na samej górze tabeli znajdą się tylko frazy, które są popularne.

Blog - Popularność fraz kluczowych w Google Webmasters. Analityka wyszukiwania

Blog – Popularność fraz kluczowych w Google Webmasters. Analityka wyszukiwania

Jak widać na załączonym screenie, w kolejności malejącej pod względem liczby wyszukań wyświetlone zostały najpopularniejsze frazy kluczowe oraz ich parametry.

Pobieranie danych analityki wyszukiwania

Jak pobrać dane z analityki wyszukiwania Google np do Excela? Jeśli chcemy pobrać dane np na temat pozycji słów kluczowych na naszej stronie, możemy to zrobić także w analityce wyszukiwania klikając przycisk Pobierz w lewym dolnym rogu tabeli.

Blog - Pobieranie danych z frazami kluczowymi, pozycją, CTR do Excel csv

Blog – Pobieranie danych z frazami kluczowymi, pozycją, CTR do Excel csv

Dane możemy pobrać zarówno jako dokument Google, jak i plik tekstowy csv, który możemy przeglądać w Excelu. Jeśli chodzi o pobieranie tych danych są 2 istotne problemy:

  • Pobieranie odbywa się ręcznie, co nie przystaje do dzisiejszych czasów i utrudnia automatyzację analiz danych
  • Dane po otwarciu w Excelu nie zawierają prawidłowo wyświetlanych polskich znaków

Jeśli chodzi o pierwszy problem, a więc utrudnienie automatyzacji poprzez ręczne pobieranie danych z frazami kluczowymi, jest sposób by to zautomatyzować. Sposób ten opiszemy w jednym z kolejnych artykułów na temat Google Webmasters. Wymagana jest tutaj znajomość podstaw programowania. Należy także skorzystać z Google Developer Tools. Drugi problem, a więc błędne wyświetlanie się polskich znaków rozwiązane jest w tym artykule: Polskie znaki Google Webmasters.

Jeśli temat był dla Was interesujący zachęcamy do subskrypcji oraz do przeczytania innych tematów, które zamieszczamy na blogu: Blog.BestRecord.pl

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: